Anton Heyboer®

Leven als kunst
kunst als leven

Anton Heyboer  

 

"Anton Heyboer, Het grafisch werk 1950 - 1965"
Leo Duppen, 2024

In "Anton Heyboer. Het grafisch werk 1950 – 1965" wordt voor het eerst een vrijwel compleet overzicht gegeven van het grafische oeuvre van Anton Heyboer (1924 -2005) uit deze periode.

Heyboer-1950-1965
De opengeslagen voor-kaften

  Het grote tweedelige overzicht van Anton's werk door Leo Duppen is een succes! Het is ongelooflijk goedkoop voor een dergelijk onderzoek, maar Leo wil er niet aan verdienen.

  Het boek maakt de artistieke ontwikkeling zichtbaar van de Nederlandse graficus, die in deze jaren nationale en internationale faam zal verwerven. Naast de belangrijkste Nederlandse musea, is zijn werk opgenomen in de collecties van onder meer het Museum of Modern Art te New York, de Londense Tate Gallery en het Haifa Museum of Art in Israël.

  Al vroeg in zijn carrière weet Heyboer zich gesteund door museumdirecteuren, galeriehouders en verzamelaars die zijn werk kopen, tonen en koesteren. Zij zijn het die al vroeg het grote talent van Heyboer herkennen en hem verder helpen in zijn ontwikkeling als kunstenaar. Zij zijn het ook die het speelveld bepalen waarin de kunstenaar kan of soms zelfs moet opereren: de kunstwereld. Hun persoonlijke inzet heeft bijgedragen aan de erkenning en het succes van Anton Heyboer.

  Een hoofdrol is hierbij weggelegd voor plastisch chirurg Jan Hendrik Piers (1917 – 2006). Naast verzamelaar en mecenas wordt Piers begin jaren zestig zijn manager en wat we nu zouden noemen zijn ‘mental coach’.  Gestimuleerd door Piers bereikt Heyboer in de jaren 1961 en 1962 een hoogtepunt in zijn grafische productie; in 1961 ontstaan ca. 180 etsen, in 1962 ruim 141. Er kan nauwelijks aan de groeiende vraag naar zijn werk worden voldaan.

  Heyboer krijgt solotentoonstellingen in alle op dat moment belangrijke galeries in Europa en Amerika. Zijn etsen worden getoond op de grote internationale kunstpodia: de Documenta II,III en IV (1959, 1964 en 1969), de XXX Biënnale van Venetië (1960), de tweede, derde en de vierde International Biënnale of Prints in Tokyo (1960, 1962 en 1964), de Premio Marzotta (1964).

  Voor deze studie zijn bijzondere bronnen aangeboord, waaruit nog niet eerder is geput. Correspondenties met commissies, museumdirecteuren en kunsthandelaren, alsmede citaten uit de dagboekaantekeningen van Piers, werpen een nieuw licht op leven en werk van Heyboer. De filosofische beschouwingen die Heyboer in de etsplaten kraste zijn waar mogelijk in leesbaar schrift omgezet en naast een afbeelding van de betreffende ets geplaatst.

  Een onderzoek van ruim 5 jaar heeft geresulteerd in een omvangrijke publicatie in twee delen van in totaal ca. 800 pagina’ en 1250 reproducties van etsen en sjabloondrukken uit museale - en particuliere collecties uit binnen – en buitenland. Veel van de afgebeelde etsen en sjabloondrukken zijn zelden of nooit eerder gepubliceerd.

  Naast het grafische overzicht bevat "Anton Heyboer, Het grafisch werk 1950 – 1965" tekstbijdrages van Lotti Heyboer (over de verschillende etstechnieken) en samensteller Leo Duppen (over de relatie van Heyboer met de kunstwereld, en in het bijzonder met Jan Hendrik Piers).

Oeuvre Catalogue

23,5 cm. breed, 26 cm. hoog, 791 pagina's, teksten o.a. van Anton Heyboer, Leo Duppen, dr. Jan Piers en Lotti Heyboer-Voûte.
Ontwerp Leo Duppen. Uitgebreide beschrijving van "Anton Heyboer 1950-1965" door Leo Duppen
Foto's: fotograaf Roald Wolters en vele verzamelaars, liefhebbers en musea.

De twee delen in cassette is een uitgave van het Anton Heyboer Genootschap/Society.
Te koop voor €85 bij Anton Heyboer Society en in Museum JAN. De luxe editie met een door Joke Heyboer gedrukt etsje €125,- zolang de voorraad strekt.

De tentoonstelling in Museum JAN in Amstelveen was van 22 Juni t/m 24 November 2024.
Voor informatie: mail naar info@museumjan.nl
Adres: Dorpsstraat 50
1182 JE Amstelveen
Over deze tentoonstelling zie de vorige nieuwsbrief met ook een link naar de AvroTros opname.