Anton Heyboer®

 

Leven als kunst
kunst als leven

Anton Heyboer

  

 

Foto's op aluminium, 1979

 

 In 1979 vroeg galerie Espace, of we een aantal foto's van Anton aan het werk zouden willen laten afdrukken op groot formaat. Ze waren bedoeld voor een tentoonstelling en zouden ook te koop zijn.

 Foto: Anton heeft een zinkplaat ingesmeerd met teer, en nadat deze hard is geworden, tekent hij er in.

 

 Het formaat werd 81 x 106,5. Toevallig bijna hetzelfde formaat waarop Anton enkele jaren later ging werken - het Hahnemühle papier van 79 x 108 cm.

 Op deze foto is Anton bezig een plaat in te bijten. Eerst werd de plaat ingesmeerd met teer, als deze hard wordt, tekent hij er in, waardoor de lijnen het zink blootleggen. Als je daar zoutzuur op giet, bijten de lijnen in, maar de rest van de plaat wordt beschermd door de teer.

 

 

 We zochten in totaal 11 foto's uit. Bij Capilux maakten ze foto's van de afgedrukken, dus inclusief alle stofjes en krassen die de foto's tijdens en na het afdrukken hadden opgelopen.

 Als de lijnen diep genoeg zijn ingebeten, wordt het zoutzuur er met water af gespoeld.

 

 

 De plaat wordt met ets-inkt ingesmeerd, een mengsel van lampenzwart, omber en standolie. Daarna wordt de ets-inkt er weer afgeveegd met een dot sisal, maar in de lijnen blijft de inkt achter. Op de plaat ook gedeeltelijk, wat de structuur van de achtergrond van de ets veroorzaakt.

 

 

 De kleur wordt toegevoegd met de vingers of de muis van de hand. Het kloppen zorgt dat kleur en achtergrond niet vermengd raken. Door te vegen zou het een onbepaalde massa worden en de structuur zou verloren gaan.

 Het teken met de drie figuren is symbolisch. Het is de kunstenaar tussen zijn manlijke en vrouwelijke natuur in.