Anton Heyboer®

Anton Heyboer

 

Leven als kunst
kunst als leven

Anton Heyboer

 

"Mijn leven verantwoord"

1960

 

"Mijn leven verantwoord", uitleg van alle onderdelen

(Klik op de pijlen. Onderaan rechts kunt u het beeld groot maken, of auto-play instellen. Met de toets 'Esc' op uw toetsenbord sluit u Prezi)

 In 1960, in de herfst, ontmoette Anton Maria. Hij was bezig ten onder te gaan aan het leven in de grote stad, maar zij was behoudend en opbouwend, en slaagde er in hem een fundament te geven, ondanks haar jonge leeftijd.

 Hij wilde dat zij zou weten wie hij was, en maakte een tekening waarin hij zijn leven tot op dat moment uitbeeldde. Van deze tekening maakte hij een aantal etsen.

 

 Op deze ets is alles spiegelbeeld, dus alles wat in de uitleg in de Prezi hierboven "links" is, is hier rechts en andersom.

 Rechts staat zijn eerste vrouw Puk met baby Andries. Dan volgt een dubbel vak, boven in het gebied van het verstand, staat Erna, zijn tweede vrouw, daaronder, in het gebied van gevoel en passie, Ivonne, de derde vrouw. In elk gebied staat een kleur. Puk, de ondoorgrondelijke die niet kon leven, is zwart, de kleur van het verleden. Erna, met haar katholieke omgeving en invloed, is paars. Ivonne, met haar schoonheid en moederlijke bescherming, is blauw.

 

 

 Nog een ets over hetzelfde onderwerp

 Uiterst links, staat Maria, Anton's vierde en laatste huwelijk. Zij heeft de kleur van de levenswaarden, oker. Maria omvat alle vrouwen die hierna nog naar hem toe kwamen, zij is het centrum en de structuur van zijn leven.

 Midden tussen al deze gebieden is een klein gebied, waarin Anton zichzelf heeft uitgebeeld. Smal opgevouwen tussen al deze gebieden van vrouwen. Zijn kleur is de kleur van het ongevormde, wit. Hier overheen heeft hij een afdruk van zijn hand gezet als bezegeling. Zoals een document bezegeld wordt.

 

 

 Van gebied naar gebied staan horizontale lijnen van levensniveaus, schuine lijnen van ontwikkeling en verticale lijnen die periodes afbakenen. Het systeem begint links, alleen de lijnen die belangrijk zijn, zijn aangegeven. Naar rechts wordt het doorgezet in verhoogde punten: 8 wordt +8, of 8 + 2, verstand + vader, het zien in de ander wat gedacht was. Het is de plaats van Piers. Punt 5, het manlijk mogelijke, wordt +6, verhoogd vrouwelijk mogelijk, plaats van Maria. Anton zelf daalt af vanuit 7, de artiest en het schuldgevoel, via een lijn van "vrije ontwikkeling" naar punt 6, de diepte van het vrouwelijk mogelijke.